22 Apr 2011

cancer! DONT SAY EUW EUWWW OKAYHH...


SALAM GENG!

sy lahir bulan 7 n zodiac cancer..hehe...sy bkn nk cter pasal zodiac sy..tp ni pasal penyakit cancer..skrg dah ramai budak muda kene penyakit cancer..

pg td sy teman umi sy pi wat medical check up..pi teman umi wat x ray lah..mcm2 lagi..setiap bln april umi wajib jmpa doctor di SJMC (Subang Jaya Medical Centre)..nk check rahim..buah pinggang..Alhamdulillah semua okayh :) umi ckp kiter kene slalu wat medical check up..sekurang2 nye kiter tahu kiter nye taraf kesihatan kiter kat mna..kalo peringkat awal leh ubat lg..pastu ade sepasang kapel ni suami istri..si istri teman si suami nk wat rawatan cancer..baru je dpt tahu..sedih...


kwn mak sy pon kene cancer..breast cancer..n sempat kami visit b4 dia meninggal..bayangkan betapa sakitnya sampai xleh baring..kene mengereng..kwn sy punya mak pun sama..kwn baik sy..mak dia pun dah meninggal..kali terakhir kami melawat nya ingt lg arwah ckp..."saiba sakit...sakit.." smbil aunty usap2 rambut yg makin lama makin gugur.. :'(


ok..cancer..ape tu cancer?

=> disease where cells divide at an excessive rate and become abnormal in function; malignancy; neoplasm.. and also the process of stopping or slowing down a chemical reaction or organ function..

CANCER RAHIM

mcm mane kiter nk tahu kiter ade cancer ke x?

=>The signs and symptoms will depend on where the cancer is, how big it is, and how much it affects the organs or tissues. If a cancer has spread (metastasized), signs or symptoms may appear in different parts of the body.

“Ambillah ujian ini – anda setakat perlu memberi sedikit darah untuk mengetahui sama ada anda mempunyai kanser.” Dr Evelyn Ho

A cancer may also cause symptoms like fever, extreme tiredness (fatigue), or weight loss. This may be because cancer cells use up much of the body's energy supply, or they may release substances that change the way the body makes energy from food. Or the cancer may cause the immune system to react in ways that produce these symptoms

ok kiter specific lg eh..



cancer darah atau lebih di kenali sbgai lymphoma dan leukimia..kanser dalam darah dan sistem limfa(lymph)..lymph cell also called lymphoctes which are a type of blood cell that are known as white blood cell ...so, untuk mendapatkan rawatan yang paling terkini dan berkesan hendaklah berhubung dengan pusat perubatan atau onkologis..petanda2 cancer darah ialah cepat letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection). kalo nk tahu lebih lanjut pasal cancer ni >>click http://www.emedicinehealth.com/lymphoma/article_em.htm

next




cancer rahim yg paling di geruni oleh kaum hawa

symptoms:

1-Simptom 1
  • -Lendir bewarna putih kekuningan,pekat bergumpal,berbau dan gatal di vagina
  • -Penyebabnya ialah kulat Candida sp
  • -Jika dibiarkan boleh melemahkan pertahanan diri dan menggalakkan bakteria bahaya lain merebak seperti E-Coli
2-Simptom 2
  • Lendir berwarna kuning pekat kehijauan, berbuih dan berbau busuk.Vagina terasa sakit jika ditekan,kadang kadang disertai rasa sakit semasa buang air kecil dan ada bintil atau luka di bibir vagina serta gatal.
  • Penyebabnya ialah bakteria jenis Trichomonas vaginalis dan Enterobiasis
  • Kemungkinan penyakitnya ialah jangkitan penyakit kelamin

3-Simptom 3
  • Lendir pekat dan kehijauan kadang-kadang bercampur darah, berbau hamis namun tidak timbul rasa gatal pada vagina dan terdapat luka.
  • Penyebabnya adalah virus dan dikhuatiri mungkin tanda tanda awal pra kanser rahim.
  • Keluar lendir berdarah dari kemaluan.
  • Perdarahan di pertengahan kitaran haid.
  • Perdarahan dari kemaluan setelah disahkan putus haid.
  • Hilang selera makan
  • Turun berat badan yang mendadak

punca terjadinya kanser pangkal rahim adalah jangkitan virus HPV dan jangkitan virus ini diperolehi melalui hubungan kelamin. Di samping jangkitan virus HPV, faktor-faktor lain turut mempengaruhi terjadinya kanser pangkal rahim yakni sistem imunisasi (pertahanan badan) yang rendah dan juga
faktor genetik.

more info bout dis cancer rahim click>>





next

breast cancer



symptoms:
  • Ketulan dalam payu dara. Tanda ini adalah yang paling lazim didapati di kalangan wanita berpenyakit barah payu dara. Ketulan itu tidak menimbulkan kesakitan dan biasanya disedari secara tidak sengaja seperti semasa mandi ataupun semasa pemeriksaan sendiri payu dara.
  • Terdapat ketulan kelenjar yang membesar di bahagian ketiak.


  • Terdapat cairan seperti darah atau nanah yang keluar daripada puting payu dara.

  • Terdapat perubahan pada kulit payu dara. Perubahan yang perlu diperhatikan ialah kulit menyerupai kulit limau oren (peau d'orange) yang berlubang kecil. Keadaan ini menandakan bahawa barah telah merebak dan berkemungkinan besar saluran limfa telah tersumbat olehnya. Perubahan bentuk payu dara juga boleh menandakan terdapat barah padanya.

  • Semua wanita digalakkan untuk mengenali bentuk dan saiz payu daranya supaya perubahan yang berlaku dapat dikesan dengan cepat. Jika terdapat perubahan pada payu dara seperti yang telah disebutkan, wanita dinasihatkan supaya berjumpa doktor untuk pemeriksaan selanjutnya bagi membuktikan jenis ketulan yang ada dan mendapatkan rawatan yang sepatutnya.
  • Sejarah keluarga - Risiko barah payu dara bagi seseorang wanita berganda dua tiga kali jika terdapat sejarah penyakit payu dara pada keluarga terdekat (first degree relatives) seperti ibu, kakak, adik atau emak saudara.
  • Kajian juga menunjukkan bahawa risiko untuk barah payu dara juga meninggi jika terdapat sejarah barah ovari, melanomas (barah kulit), usus dan rahim.
  • Sejarah haid dan pembiakan - wanita yang mempunyai masa yang lama dalam era reproduktif mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk barah payu dara. Ini bermakna wanita itu didatangi haid yang pertama pada umur yang agak awal (9 tahun) dan mencapai alam putus haid pada umur yang agak lewat (55 tahun ke atas). Melahirkan anak merendahkan risiko barah ini terutamanya jika kelahiran anak yang pertama berlaku sebelum ibu mencapai umur 30 tahun.
  • Pemakanan-pengambilan lemak secara berlebihan meninggikan risiko barah ini. Oleh itu wanita digalakkan untuk mengambil banyak sayur-sayuran dan mengurangkan kadar pengambilan lemak dalam makanan. OK NUSAIBAH STOP AMEK LEMAKKKKKK AYAM!!!!kulit ayammm yg lembik22..arghhh
  • Pengambilan hormon - kajian telah menunjukkan bahawa wanita yang sudah putus haid dan mengguna hormon gantian (HRT- hormone replacement therapy) didapati mempunyai risiko barah payu dara yang lebih tinggi. Risiko ini meninggi hanya setelah lima tahun penggunaan hormon secara berterusan.
  • Obesiti - wanita yang mempunyai berat badan yang berlebihan juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk barah ini.
ok click here for more info n video ok http://www.breastcancer.org/symptoms/


No comments:

Post a Comment